Kunstnere Kristin Stokka Troxel og Birgitte Kleivsets Cronik i Fædrelandsvenden fanget nok en Sandhed, der laa som en skjult Dobbeltbunn: En "Asfaltskulptur" med Automobiler som kretsende Symboler og et centralt Skildt, hvor det fremstod som om selve Pladsens Budskap var at vende om. Som Undertægnede selv skrev om Livets store Vendepunkter i sine Essays, kunde man her finne en slags ufrivillig Æstetik – en "Platthedens Skulptur."
Et nytt liv for Pladsen
Heldigvis, som Tiderne ofte gjør, har de bragt Forandring. Det, som begyndte som en karrig Snurrebass for Automobiler, er nu blevet et Visningssted for moderne Kunst, en Plads, hvor samtidens Stemmer kan mødes – akkurat som jeg selv engang udfordrede Samfundets Konventioner. Kunstværket The Bug, av Kunstnere Erik Pirholt og Mike Stokka Troxel som nu pryder plassen, minner mig litt om Holbergs flue fra Barselstuen. Og ja, jeg brukte fluer i min egen Litteratur, ofte som Symboler paa det bagatelliserede eller ubehagelige, som Kvinderne skulde lære sig at bære med Ynde.Fluen og Suppen
I min allerførste offentlige Tekst, skrevet i 1842, bemærkede jeg spottende, at Fluer ei altid døde af Fluesopp – akkurat som Kvinder ei gik til Grunde, naar de vovede sig ud i Offentligheden med sine Meninger. Senere brugte jeg Fluemotivet igjen i "Forkæmperinden," hvor en Kvinde, der fik en Flue i Suppen, ikke kunne sende den tilbage, men maatte smilende spise omkring den. Dette var selvsagt en Metafor for de mange Bitterheder, vi Kvinder blev budt, baade i det private og det offentlige Liv.
Reflektion og Eftertanke
Min Camilla Colletts Plads har nu faaet en Verdighet, som matcher min Aand – et sted, hvor Reflektion og Kunst kan faa sin Ret. Det gjør mig godt at tænke paa, at den plads, som en Gang var noget saare banalt, nu kan tolkes som et faktisk og symbolsk Vendepunkt. Det er dog en vis Trøst, at der stadig er Rum for Humor og Ironi, naar man nu staar paa min Plads og tænker: "Hvor skal jeg gaa videre herfra?"
For det er Spørgsmaalet, ikke sandt? Hvor kommer vi fra, og hvor gaar vi hen?
No comments:
Post a Comment